360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
A Mozgás Klubja
Külföldi szerző    2017. május 7.

 

A klub első szabálya: senkinek egy szót se a klubról. Túl egyszerű lenne ugyanezt a szabályt alkalmazni arra a szenvedélyes embercsoportra, aki szisztematikus módon tekint a mozgásra.

A mozgás klub első szabálya: senkinek egy szót se a mozgás klubról.
 
http://www.functionalmovement.com/files/Articles/458a_soap-424x400.png
 
Engedd meg, hogy visszaugorjak az elejére, és elmagyarázzam a hivatkozást. A Harcosok Klubja egy olyan ellenkulturális mozgalomról szóló film, melyben rendkívül ősi módon lehet levezetni a politikai korrektséggel, technológiával és a dolgok elértéktelenedésével terhelt túlszocializált társadalom miatt felgyülemlett feszültséget. (Valójában ennél sokkal mélyebb a film, és valószínűleg el kell olvasnod a könyvet, vagy meg kell nézned a filmet, hogy megértsd, miről is beszélek.)
 
Tyler Durden (Brad Pitt) karaktere fekteti le az első szabályt, de elmagyarázom más szavakkal is. Ha meghívást kapsz a Harcosok Klubjába, menj el, és élj át valami elképesztően lenyűgözőt. De ne beszélj róla. Ha túlesel pár küzdelmen, megtapasztalod az ősi ösztönök kiengedésének előnyeit, és erősebbé válsz általa, akkor maradj a klubban, és válj jobb emberré. Fordítsd előnyödre az élményeket, de kérlek, továbbra se beszélj róla.
 
A klub kettes számú szabálya: senkinek egy szót se erről a klubról. Ha valóban szokássá válik, melyre nyugodtan támaszkodhatsz a feddhetetlenség és leleményesség magas szintjének fenntartása érdekében, akkor se beszélj róla.
 
Ez egy olyan dolog, amit egyszerűen csak meg kell tapasztalnod, és ez a lényeg. Most pedig engedd meg, hogy ezt a gondolatmenetet a Functional Movement Screen-t használókra is kiterjesszem.
 
Igen, itt ülök, és a mozgásminta szűrésről írok. Gyakran beszélek az FMS-ről, de olyan módon, hogy legalább a szűrés kipróbálására vagy megtapasztalására bátorítsalak – egyfajta meghívásként. Jelenthet bármi pluszt ahhoz képest, amit most is csinálsz?
 
Most gondolj bele a következőbe. Steve Jobs rájött, hogy a személyi számítógép megváltoztathatja a világot pusztán azzal, hogy a technológiát az egyszerű felhasználó kezébe helyezi, kreativitás és szórakozás céljára egyaránt. Ezért tart az Apple manapság ott, ahol tart.
 
Az Apple I-től kezdve az iPod-on/iPad-en/iPhone-on és iTunes-on át Steve Jobs rádöbbent, hogy ha a műszaki ismeretekkel rendelkező emberek számára jórészt egyetlen eszközben biztosítja a megfelelő erőforrásokat és a szórakozást, azzal valószínűleg megváltoztathatja a világot. És igaza is lett.
 
http://www.functionalmovement.com/files/Articles/458a_ipad2-450x288.jpg
 
Ezen gondolat mentén haladva a Functional Movement Screen biztosítja a megfelelő erőforrásokat a fitnesz aktuális trendjei számára. Az elmúlt 30 évben a fitnesz és a fitneszipar inkább a nemzetünk szórakoztatásáról, nem pedig megerősítéséről szólt.
 
Bizonyítékra vágysz? Az elmúlt 30 évben kövérebbek és kevésbé fittek lettünk. Amerikában jelenleg több az elhízott ember, mint a túlsúlyos. A manapság születő gyerekek generációja nem fogja túlélni az őket felnevelő generációt. Ennélfogva a fitnesz média és fitnesz információk manapság jellemzően inkább szórakoztató értékkel bírnak, és nem céljuk a tudományos, kézzelfogható, objektív végeredmény. Az eredmények pedig iszonyatosak.
 
http://www.functionalmovement.com/files/Articles/458a_chart3-450x380.png
 
Más példát szeretnél? Tudod, hány személyi edző keresgél heti szinten az interneten valami újdonság után, mert a kliensei unatkoznak? Erről van szó: a fitnesz a szórakoztatásról szól.
 
Persze, néhányan el tudunk érni eredményeket. De ezek vajon fenntarthatóak? Ez a nagy kérdés. Elvégre az előbb láthattuk, hogy az összkép nem fest túl rózsásan.
 
A Functional Movement System mérhető pontozása kapcsán a következőt valljuk: ”Szórakoztasson a fitnesz. Szórakoztassanak a sportok. Szánj rájuk időt, és játssz, és tapasztald meg a tested mozgatásának új módjait.”
 
De ha valamiféle fizikális fejlődésre vágysz bármilyen módon – legyen szó akár egy készség elsajátításáról, vagy zsírégetésről –, akkor fel kell állítanod egy kiindulási szintet. Meg kell határoznod a kiindulási szintet, és ügyelned kell rá, hogy megbízható eszköz álljon ehhez a rendelkezésedre, valamint a fejlettség megfelelő szintjén vagy, és a megfelelő teszttel tudod ezt mérni, mely jelzi neked, hogy a következő szintre léphetsz. A fitnesz ösvényein történő utazáshoz kézzelfogható mértékegységre van szükséged – egy GPS-re, mely megmutatja, hol vagyunk most, és megtervezi a sikerhez vezető legrövidebb utat.
 
Ellenkező esetben pedig keress mindig új edzésterveket, és elégedj meg a dolog szórakoztató oldalával. Nem fogsz két év múlva jobban kinézni, de egy csomó kalóriát el fogsz égetni. Igaz, ez jobb, mintha tévéznél vagy ülnél – de a végeredmény nem a fizikális fejlődés lesz, hanem a fizikális szórakoztatás.
 
A Functional Movement Screen első megtapasztalása kapcsán visszahivatkoznék a Harcosok Klubja első szabályára, ugyanis az interneten a mozgásminta szűrés hatékonyságával vagy értékével kapcsolatos beszélgetések nagy része olyan emberek közt zajlik, akik még csak nem is tagjai a Mozgás Klubjának.
 
http://www.functionalmovement.com/files/Articles/458a_evenscreen-368x400.jpgAzok az emberek, akiknek ’átjön’ a lényeg, elegendő visszajelzéssel és tapasztalattal rendelkeznek ahhoz, hogy ha végeznek egy mozgásminta szűrést, és helyesen teszik azt, akkor vagy találnak benne értéket maguk számára, vagy nem. De függetlenül a végeredménytől, ha találnak benne értéket maguk számára, akkor nem feltétlenül szeretnék ezt megosztani a versenytársaikkal. Hús-vér mentor helyett egy rendszerszintű mentorral alakítottak ki mentori kapcsolatot. Szorosabb a visszajelzési hurok. Kevesebb információ segítségével képesek eredményeket elérni, mint a versenytársaik.
 
Ha hozzá akarsz szólni a mozgásminta szűréshez vagy értékeléshez, ahhoz megfelelő háttérrel kell rendelkezned a rendszert illetően. Nem kell szeretned a rendszert, csak elég jónak kell lenned ahhoz, hogy tisztában légy vele: a rendszerrel szembeni elégedetlenséged nem a rendszer megfelelő technikával történő lemásolására való képtelenségedből fakad.
 
”Elég jól használtam a rendszert ahhoz, hogy támaszkodhassak rá, de nem származott belőle előnyöm.” Ezt a kritikát gond nélkül el tudom fogadni. Azonban nem tudom elfogadni a rendszer leszólását anélkül, hogy kipróbálták volna. Azok számára, akik már végeztek mozgásminta szűréseket (függetlenül attól, hogy értékeltétek-e a szűréseket, vagy sem), azt tudom javasolni, hogy fejlesszétek a készségeiteket, és tegyétek szorosabbá a visszajelzési hurkotokat ahelyett, hogy pozitív vagy negatív dolgokat mondotok egy nyilvános fórumban.
 
Azt szeretném, hogy az általunk kifejlesztett technológia fejlődést érjen el az egyes felhasználóknál – rávegye őket a kreativitásra és az erőforrások használatára –, így olyan szórakoztatóbb termékeket hozhatnak létre a fitnesz vagy erőnlét fejlesztésére, mely fenntartja az emberek érdeklődését, de egyszersmind sokkal jobb eredményeket is hoz, mint a fitnesz elmúlt 30 éve.
 
Ezzel kapcsolatban a testnevelést és a fitneszt hibáztatom, ugyanis a szemünk előtt zajlott le a nemzet fizikális szintjének leépülése. Megosztok veled egy hüvelykujj szabályt, ami segíthet a mozgás, a mozgásminta szűrés és az értékelési eszközök megértésével és fejlesztésével kapcsolatos saját utazásod során.
 
Először is, ne beszélj olyan sokat. Egyszerűen csak csináld. Ha részt veszel a Harcosok Klubjában, az rendben van. Ha viszont beszélsz a Harcosok Klubjáról, az már nem olyan jó. Eltérít az élménytől, amit átélhetnél – a modern társadalmunkra jellemző ülő életmóddal és lágy dogmákkal való szakítástól.
 
Másodszor, ha a Mozgás Klubja tagja vagy, ne beszélj a Mozgás Klubról. Mozogj. Végezz mozgásminta szűrést. Csinálj mozgás korrekciókat. Fejlődj fizikálisan. Fejleszd a készségeidet. De ne beszélj róla.
 
Minél többet ’mozogsz’, annál többet tudsz róla mondani kevesebb szóval is. Egyszerűen csak finomítani fogod a mozgásminta szűréssel kapcsolatos gondolkodásra és beszélgetésre való képességedet, és mikor eljutsz egy olyan szintre, hogy képes leszel hatékonyan kommunikálni pár jól összerakott mondattal, akkor beszélj róla egy keveset.
 
Íme egy egyszerű szabály, ami segíteni fog a saját fizikális fejlődésedben, de egyszersmind a tanítási, edzői, tréneri és rehabilitációs készségeid fejlesztésében is, és segítségével könnyebben fogsz tudni másokat oktatni:
 
Ha lehetőséged nyílik egy új élmény átélésére – legyen az egy új gyakorlat, egy új verseny, vagy egy új készség –, kezdd a megfigyeléssel. A lehető legtöbb nézőpontból vizsgáld meg. Olvass és tanulj. Fogadd be az információkat, és nézd meg, mennyit tudsz megtanulni részvétel nélkül. Maradj a nézőtéren. Tanuld meg értékelni, amit látsz.
 
Először figyeld meg a tevékenységet vagy a készséget. Utána fordíts figyelmet a megfoghatatlan apróságokra, melyek észrevétlenek maradhatnak azok számára, akik csak magára a tevékenységre figyelnek. Például: figyelj meg egy zsonglőrt. Mindenki a zsonglőrködésre figyel. Senki sem foglalkozik a légzéssel, a lábfejek helyzetével vagy a testtartással, pedig ezek mind fontosak.
 
http://www.functionalmovement.com/files/Articles/458a_juggle-450x385.jpgFigyeld meg, majd próbáld ki. A tevékenység apró részeivel próbálkozz anélkül, hogy bárminek az elkezdésére vagy befejezésére rá lennél kényszerítve.
 
Azt követően, hogy megfelelő mértékben kipróbáltad, gondolkodj el a részvételen. A részvétel azt jelenti, hogy mostanra már befogadtad az egészet az elejétől a végéig. Már elvégezted a teljes feladatot. Nem a felhúzás elején, végén, vagy közepén dolgoztál. Egyszerűen csak végrehajtottál egy felhúzást. Kizárólag az integritás és a kivitelezés számít…ezek pedig nem képezik vita tárgyát.
 
A részvétel után következhet a versenyzés.
 
A versenyzés azt jelenti, hogy nem csupán részt veszek, nem csupán végigcsinálom az adott tevékenységet, de ténylegesen el is érek valamit. Ha ez egy verseny, akkor végezz a mezőny első felében. Ha a második felében végzel, akkor az inkább csak részvétel. Vegyél részt rajta olyan hosszan, ameddig csak akarsz, de ha lehetőséged nyílik rá, próbálj meg versenyezni.
 
Az utolsókból lesznek az elsők: győzz le mindenki mást a csoportban. Gyorsabban tanultál, mint bárki más. A sebességed vagy a testsúly-arányos erőd nagyobb, mint bárki másé a csoportban – bármi is legyen az ok, győzni fogsz.
 
Hányan vannak olyanok, akik egy új tevékenységben egyből versenyeket kezdenek nyerni? Nem lehet, hogy manapság ez a probléma a fitnesszel?
 
Hagylak töprengeni ezen a gondolaton. Dr. Ed Thomas mondta: ”Régebben azért jártunk az edzőterembe, hogy új fizikális készségeket sajátítsunk el, az edzés és a fizikális fejlődés csupán másodlagos volt.”
 
http://www.functionalmovement.com/files/Articles/458a_turnergym-450x316.jpgManapság buzgón kipróbálunk minden apróságot a fitneszben pusztán csak az élvezeti érték és változatosság miatt, miközben soha nem fogunk ennek kapcsán valóban versenyezni. Ha nem versenyzel, nem is győzhetsz. Egyszerűen csak kipróbálunk mindent, és semmit nem érünk el velük.
 
Néha abbahagyjuk a próbálgatást, és résztvevővé válunk, de soha nem olyan minőségben vagy készségszinten, amivel bármit is elérhetnénk a fizikális fejlődésben, az atlétikai pályán vagy a sportágunkban.
 
Ugyanezt lehet elmondani a mozgásminta szűrésről. Tanuld meg. Próbáld ki. Vegyél részt. Versenyezz. Hogy mit értek a versenyzés alatt? Csinálj mozgásminta szűréseket, és figyeld meg, hogy képes vagy-e megváltoztatni az emberek mozgását. A mozgás minőségét növeld, ne pedig mennyiségét. Ez legyen a mozgás gyakorlásaid sarokköve, mely sikert eredményezhet.
 
A technológiai fejlődés művészete abból áll, hogy olyasvalamit teremtünk, melyről fogalmad sem volt, hogy szükséged van rá, míg ki nem próbáltad. Ezt hozta össze Steve Jobs az Apple termékekkel.
 
Mikor foglalkozni kezdtünk a mozgásminta szűréssel, senkinek sem volt rá igénye. De mindenki jobb fitnesz módszertanra vágyott, ugyanis olyan rosszak voltak az eredmények akkoriban.
 
Felépítettünk egy fitnesz birodalmat a mozgás figyelembe vétele nélkül…lehet, hogy a jobb fitnesz módszertan ott kezdődik, hogy rájövünk, mit hagytunk figyelmen kívül az első alkalommal.
 
 
Link: http://www.functionalmovement.com/articles/Screening/612/movement_club

Gray Cook

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN