360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
Hogyan válhatsz jobb emberré a mindennapi zuhanyzástól
Külföldi szerző    2016. november 27.

 

Megnyitod a csapot, és megindul a vízpermet. A kar segítségével beállítod a megfelelő hőfokot - mint tetted azt korábban már több ezer alkalommal. A kezeddel leellenőrzöd, hogy jó-e a hőmérséklet, mielőtt úgy döntenél, hogy beállnál a víz alá.

A többi pedig már teljesen homályos.
 
Őszintén, ha megkérdezném, hogy „Milyen volt a múlt keddi zuhanyzásod?”, valószínűleg üres tekintettel bámulnál rám, és nagyjából annyit mondanál, hogy „Nos, fogalmam sincs…gondolom jó volt”.
 
Ha a napod minden egyes apró részlete átlagos és felejthetetlen, akkor mit gondolsz, hogy fog festeni az összkép?
 
Kicsit keverjük meg a dolgokat!
 
Igen, csak egy zuhanyról van szó. De mi lenne, ha azt mondanám, hogy a mindennapi zuhanyzásod segítségével jobb emberré válhatnál? Mi lenne, ha vennénk egy mindennapos tevékenységet, és átalakítanánk egy jellemfejlesztő tevékenységgé, melynek segítségével többet edzhetnél, gyorsabban regenerálódhatnál, zsírt égetnél, valamint növelnéd az energiaszintedet és a jobb emberré tévő hormonjaid szintjét?
 
Mit szólsz?
 
Akkor beszéljünk a zuhanyzásról.
 
Regenerálódj emberfeletti módon: A kontraszt zuhany
 
A kontraszt zuhany nem vicc. 6 hónapja kezdtem beépíteni az edzésembe, és nem is lehetnék elégedettebb az eddigi eredményekkel.
 
Egyszerű. Hatékony. Valamint a használatához nincs szükség hosszú időre – vagyis időtakarékos. Tehát a kérdés nem az, hogy MIÉRT használd a kontraszt zuhanyt, hanem hogy MIÉRT NE?
 
Mindenki számára, aki edz, előnyös hatásokkal járhat a kontraszt zuhany. Minél szigorúbb az edzés, annál hasznosabb lesz a zuhany.
 
Mint már említettem, a módszer egyszerű. A „kontrasztot” a hideg-meleg váltakozás jelenti. Ebben nincs semmi új – egy kutatás szerint a rómaiak is alkalmazták ezt az apró trükköt már jóóó sok évvel ezelőtt. De nekik nem volt olyan könnyű hozzájutniuk a zuhanyzókhoz, mint nekünk.
 
Az ötlet abból áll, hogy a meleg vízzel elősegíted a véráramlást, mivel a magasabb hőmérséklet kitágítja a vérereket, és „átmossa” a testet vérrel. Majd átváltasz hideg vízre, mely a tested középpontja felé fogja űzni a vért, hogy melegen tartsa és megvédje a hidegtől a belső szerveidet – ezt követően ismét átváltasz a meleg vízre, hogy mindenhová eljusson a vér, stb.
 
Erről a módszerről úgy vélik, hogy csökkenti a DOMS-ot (delayed onset muscle soreness – késleltetett izomláz) azáltal, hogy lecsökkenti a vérben található tejsav mértékét, valamint gyulladáscsökkentő hatással is bír. Ez túlmutat az edzéssel kapcsolatos előnyökön. Ezek a jobb emberré tévő – akarom mondani kontraszt – zuhanyok arra is képesek, hogy méregtelenítsék a testet, és jobb működésre sarkallják a szerveidet a hideg víz miatt beléjük kényszerített vér segítségével. Továbbá ez az összehúzódás és kitágulás abban is segít, hogy a tested megszabaduljon a méreganyagoktól.
 
Most azt kérdezheted, hogy mégis hogyan kell kontraszt zuhanyt venni?
 
A válasz: mi az, amit képes vagy kibírni?
 
A „3-1” szabályt kell észben tartanod, vagyis hogy a forró víznek 3-szor tovább kell tartania, mint a hideg víznek. Ez azt jelenti, hogy olyan hosszú időszakkal kezdj, amit képes vagy kibírni, figyelembe véve azt is, hogy mennyi időd van rá.
 
Ez lehet 3 perc forró víz 1 perc hideg vízzel, 6 perc forró víz 2 perc hideg vízzel, vagy akár 90 másodperc forró víz 30 másodperc hideg vízzel, stb.
 
De ezt nem csupán egyszer hajtod végre – 3-4 körre van szükség. Készítettem egy kis képet, amit fel tudsz használni hozzá.


És IGEN, IGEN és IGEN…HIDEG VÍZZEL FOGOD BEFEJEZNI!

A kontraszt zuhany kiválóan működik egyből az edzést követően, másnap, vagy akár reggel, mikor felébredsz. Ezt hidd el nekem!
 
De mi a helyzet a sima hideg vizes zuhannyal?
 
A hideg vizes zuhany zsírégető titka?
 
Az nagyon jó, ha emberfeletti módon vagyunk képesek regenerálódni, de mire képes még a hideg zuhany? Rövid válasz…NAGYON SOK MINDENRE!
 
Önmagában a hideg zuhany sem vicc, és kínzásnak sem szabad lennie. Azon túl, hogy egy pörgős világban visszaránt az adott pillanatba, a hideg zuhany számos valós fiziológiai és pszichológiai előnnyel is rendelkezik, mint például:
 
  • Javítja a keringést
  • Enyhíti a depressziót
  • Egészségesen tartja a bőrt és a hajat
  • Növeli a tesztoszteron szintet
  • Fokozza a termékenységet
  • Növeli az energia szintet
  • Fokozza a jó közérzetet
  • ÉS ZSÍRÉGETŐ HATÁSA IS VAN!
 
A hideg zuhany sok mindenre képes, de én kifejezetten az utolsó pontról szeretnék beszélni – arról, hogy miként képes egy hideg zuhany zsírt égetni.
 
Oximoron, igaz? A hideg éget…
 
Mellesleg elég király ennek a mechanizmusa.
 
A testedben kétféle zsír található: fehér zsír és barna zsír. A fehér zsír akkor jön fel rád, mikor túl sok chipset eszel. A barna zsír – a jófiú – a kulcscsontod, a mellcsontod, a nyakad és a felső hátad körül található. A barna zsír hőt termel a fehér elégetésével, és segít a tested melegen tartásában. Ezért ha lehűlsz a zuhany alatt, a tested a zsír segítségével elkezd zsírt égetni, ugyanis a barna zsír elkezdi elégetni a fehér zsírt.
 
Valójában egyes tanulmányok szerint a hideg ÖNMAGÁBAN is elég lehet ahhoz, hogy egy év alatt leadj majdnem 5 kiló zsírt! Ne feledd, nem esett szó diétáról vagy edzésről…kizárólag a hidegnek való kitettségről beszélünk.
 
Ez őrület!
 
De megéri? Úgy értem ez MOCSKOSUL HIDEG!
 
Az egyetlen dolog, amiről még nem esett szó, az az, hogy a hideg zuhany szörnyű! Ennek kapcsán tökéletesen egyetértek veled. Az embernek nem igazán van kedve beállni a jéghideg zuhany alá, különösen a téli hónapokban.
 
A nyers brokkoli ízét sem szeretem, és azt az érzést sem, mikor az izmaim pokolian égnek, miközben több ismétlést csinálok, mint amennyit az agyam elviselhetőnek tart, vagy amikor hipoxiás állapotban alig bírok lélegezni az állóképességem határainak feszegetésekor…
 
De ez az egész nem a könnyebb út kereséséről, az átlagosságról, vagy a kényelmetlenség elkerüléséről szól. Jobb, ha megtanulod, hogyan tedd oda magad keményen, hogyan szenvedj, és hogyan szokd meg a kényelmetlenségeket.
 
Ez azért nem annyira szörnyű.
 
Összességében egy csomó kutatás állítja, hogy a hideg zuhanytól jobb emberré válhatsz, de a mindennapos forró zuhany csak akkor hasznos, ha beteg vagy, vagy lazítani akarsz. Miért ne tennénk hatékonyabbá a zuhanyzásunkat?
 
Tehát…milyen zuhanyt fogsz ma venni?
 

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN