360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
Diszfunkcionális edzés
Bodó Dávid   2016. január 27.

 

A funkcionális edzés napjainkban a fitneszipar egyik legtöbbet hangoztatott jelszava. Ismerjük meg most azt a jelenséget, a funkcionális edzés mostohagyermekét, mellyel edzőként talán már te is találkoztál. Fókuszban a diszfunkcionális edzés.

Manapság roppant divatos a funkcionális jelző használata. A legtöbb új fitnesz edzés ma funkcionális edzés, amit persze funkcionális edzőtermekben lehet végezni csupa funkcionális eszköz használatával és az ember csak várja, mikor jelenik meg a funkcionális diéta a piacon (lehet, már van is!). Mindemellett a fitnesz mára élsport lett, ahol a piedesztálra emelt cél a versenyzés és a teljesítmény, a táplálék-kiegészítők pedig elengedhetetlen kellékei mind az edzésnek, pihenésnek, a fejlődésnek és rehabilitációnak. Közel 4 éve dolgozom kettlebell-instruktorként, és míg a kezdetekkor a tanulók oktatása volt a fő feladatom, mára az újraoktatás – „re-education” – került a középpontba. Ma már mindenki ismeri a kettlebellt, legtöbben már használták bizonyos edzéseken, természetesen hibásan. Így nekem első feladatom az újdonsült tanulókkal a kétkezes swing mozdulatának újraprogramozása (itt megemlíteném, hogy a török felállás /TGU/ általában teljesen ismeretlen – a Snatch-csel /szakítás/ szemben).
 
A funkcionális edzés, mint divathullám ugyanakkor rengeteg pozitívummal is kecsegtet. Talán a leglátványosabb eredmény az emberek hozzáállásában mutatkozik, hiszen elég nehéz elképzelni olyan egyéb edzés-őrületet, aminek hatására az átlagember edzéscélja az őrszem húzódzkodás (bar muscle up) legyen. A probléma sokkal inkább az, hogy a funkcionális jelenséget nem a helyén kezelik.
 
Egy mai tipikus edzőtermi reklám alapján minden funkcionális edzés, ahol a tested a gép! Egy StrongFirst-instruktor véleménye valószínűleg az, hogy az a funkcionális edzés, ahol az emberi test funkcióinak megfelelő mozgások kerülnek előtérbe, a sportedzőnek pedig az, amitől a sportolói megnyerik a bajnokságot. Ha ismerősen cseng Gray Cook, Pavel Tsatsouline, vagy a hazai palettáról Lakatos Péter neve, akkor feltehetőleg hallottál már a funkcionalitásról, sőt valószínűleg tanulni is kénytelen voltál valamit róla. Az ő elképzeléseik valóban szakmailag alátámasztottak és a tanaik követendő alapot biztosítanak, legyen szó az átlagember fitneszcéljairól, vagy speciális sportági célok eléréséről. Az a baj, hogy az információ, vagyis, hogy milyen alapok mentén, kinek az álláspontját figyelembe véve kéne megszűrni a csapból folyó funkcionalitást, már kevesekhez jut el. Éppen ezért fontos, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba, és most talán használjunk egy új csapot is hozzá…
 
A funkcionális edzés legnagyobb propagandája, hogy megdöntse az elmúlt fitnesz időszak legnagyobb propagandáját, a gépek használatát és az emberi test parciális felosztását, az izolációs edzést. Ez így tökéletesen eladható, tudományosan alátámasztható és olyan jól hangzik, hogy egy jól szerkesztett monológ formájában szakmailag kifogástalanul megállja a helyét. A probléma akkor kezdődik, ha párbeszédet kezdeményezünk. Ugyanis a gépek egyik előnye, hogy gyakorlatilag veszélytelenek, a súllyal való guggolás viszont roppant veszélyes is lehet – persze ha rosszul csinálják. A kulcskérdés pedig a miért. Ha feltesszük a kérdést, hogy például: hogyan kell guggolni (?), feltehetőleg kapunk rá választ. Ha ez a válasz nem teljesen érthető, tegyük fel a kérdést: miért? Ha a tanuló, vagy jelen esetben a kliens/ügyfél számára nem lesz teljesen logikusan, egyszerűen érthető a guggolás mikéntje és a mozdulatok okának magyarázata, akkor a funkcionalitás nagyot bukott ebben az esetben, és el is jutottunk a diszfunkcionalitáshoz, mely témánk fő kérdése.
 
Ahhoz, hogy valaki meg tudja tanítani a helyes guggolást, ahhoz először is fel kell ismernie azokat a problémákat, melyek esetleg meggátolják annak végrehajtását. Emellett ismernie kell a gátakat feloldó eljárásokat, például korrekció formájában. Amennyiben ezek az ismeretek rendelkezésre állnak, a miértre adott válasz is rendelkezésre áll, méghozzá egyszerű, logikus, rövid válasz formájában, illetőleg az „erre nem tudom a választ, de utánanézek” is elfogadható. Ha a válasz ködös, áltudományos, latin terminusoktól terhelt, akkor gond van, és hiába lesz a testünkből gép és lesz unbroken a sorozat, a valóságban feltehetőleg a diszfunkciókat erősítjük fel, ami máris diszfunkcionális edzés. Nagyon ritka ugyanis a tényleg jól mozgó tanuló. Legtöbben korrekcióra szorulnak ahhoz, hogy funkcionálisan, mint ember tudjanak mozogni. A mozogj jól – legyél erős – mozogj többet koncepció lényege pontosan az emberi test funkcióira alapozott, célzott, következetes teljesítménynövelés. A probléma pedig az, hogy a „mozogj, ahogy tudsz – mozogj többet – majd várunk, míg meggyógyulsz,” koncepciója szintén egy ideig eredményeket produkál – többet – ami pont elég ahhoz, hogy eladhatóvá váljon.
 
Most már érthető, hogy miért elsődleges feladatom manapság az újraprogramozás, mert a tanulók többsége úgy érkezik, hogy már diszfunkcionálisan swingel, nyom és guggol, és ami még ennél is nagyobb baj, nem kérdez, nem jár utána – nem érdekli.
 
A tendenciákat figyelembe véve észre kell venni, hogy nem csak a swing esetében igaz az újraprogramozás, hanem maga az edzés, a fitnesz témakörében fontos az újraoktatás. És ha már elkötelezett kettlebell-instruktorként írom ezeket a sorokat, az első lépés legyen ez: A StrongFirst kettlebell edzés azért funkcionális, mert a sportokkal (majdnem minden mozgásformával) ellentétben nem a testünket kényszerítjük bele egy specifikusan szerkesztett mozgásba, hanem az eszközt igyekszünk úgy használni, ahogy az emberi test alapvetően – funkcionálisan – mozog. Ezért vannak pontos és logikus válaszok arra a kérdésre, melyet bármely funkcionális edzéssel kapcsolatos kétség esetén fel kéne tenni. Miért?
 

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN