360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
4 igazság a CrossFit kapcsán
Külföldi szerző    2017. április 16.

 

2014 januárjában Gray csatlakozott Kelly Starrett-hez a népszerű MobilityWOD blogban, hogy átbeszéljék a mozgás alapelveit, az FMS-t, és a sérülésveszély csökkentését.

Kelly a CrossFit közösség felső 1%-ába tartozik, ha a mozgásminőség figyelembe vétele melletti programtervezésről van szó. A funkcionális mozgás oktatásának és terjesztésének szentelte az életét.
 
Mint az interjúban is látható, Gray és Kelly több dologban értett egyet, mint amiben nem, ami elgondolkoztató: Tehetünk annál többet, mint hogy ajánljuk az FMS-t és az SFMA-t? Időnként úgy tűnik, hogy két különálló tábor van, melyek között rendkívül csekély az átfedés.
 
Gray nemrég csatlakozott továbbá a T-Nation.com-hoz, hogy megválaszoljon pár kérdést a CrossFit kapcsán, és ez esetben is több dologban értett egyet – és a dicséretekkel sem fukarkodott –, mint az várható lett volna.
 
Habár nem fogunk mindig egyetérteni az edzőtermek gyakorlatával, közösségként más perspektívából tekinthetünk a témára. Vizsgáljunk meg 4 igazságot a CrossFit kapcsán, valamint azt is, hogy miért nem csupán lehetséges, de kifejezetten szükségszerű is az FMS alapelvek beépítése a CrossFit termek működésébe.
 
Vegyük végig az alábbiakat a CrossFit kapcsán:
 
1. A CrossFit nem fog eltűnni.
 
2005-ben 13 CrossFit terem létezett. Napjainkban több, mint 10 ezer van belőlük. Elindulása óta a fitnesz ipar leginkább kivesézett formája a világon, és nem mutatja semmi jelét a lassulásnak. Vizsgáljuk meg az alábbi Google keresési trendeket:
 
http://www.functionalmovement.com/files/Articles/602a_Google%20Search%20Trends.png
 
600 millió CrossFit edzést végeztek el 2015-ben. Ez a szám 2016-ban várhatóan meg fogja haladni az 1 milliárdot. A Wall Street Journal nemrég publikált egy cikket arról, hogy a nagy edzőtermek – mint a LifeTime Fitness és a 24 Hour Fitness – újragondolják a helykihasználásukat, így biztosítva lehetőséget a ”CrossFit-szerű edzések” beépítésére.
 
Talán ideje azon gondolkodni, hogy miként tudunk jobban EGYÜTTMŰKÖDNI a CrossFit-tel.
 
2. A TV-ben látott CrossFit eltér az edzőteremben tapasztalt CrossFit-től.
 
Legalábbis csak remélni tudjuk, hogy ez a helyzet. Bár az ESPN együttműködése a CrossFit Games-szel elképesztő módon növelte az ismertséget, egyben segített állandósítani párat a márkával szembeni legádázabb kritikák közül.
 
Ha foglalkoztál már olimpiai emelésekkel, a CrossFit Games-en látható dolgok némelyikétől kellemetlenül érezheted magad. Az FMS-ben és SFMA-ban járatos közösségünk tisztában van vele, hogy egy diszfunkcionális mozgásminta megterhelése egyszersmind káros és veszélyes. Ahogy Gray szokott fogalmazni, ”A terhelés olyan, mintha megnyomod a ’Mentés’ gombot egy Word dokumentumon. Én szeretném fejleszteni a mozgást, mielőtt ’elmenteném’ azt.”
 
http://www.functionalmovement.com/files/Articles/602a_Olympic%20Lift.jpgNépszerűsége okán a ”CrossFit” gyakorlatilag a szinonimájává vált minden magas intenzitású intervallumos edzésnek, mely tartalmaz olimpiai emeléseket, tornász gyakorlatokat és pliometrikusokat. Ennél fogva pedig olyan edzések és versenyek miatt is szidják, melyhez semmi köze.
 
De tisztában vagyunk vele, hogy az olimpiai emelések rendkívül technikás gyakorlatok, és kontrollált körülmények között kell őket gyakorolni. Továbbá nem is valók mindenki számára. Ahogy Dr. Stuart McGill mondta nemrég egy T-Nation interjúban,
 
”Az olimpiai emelésnek meg kell találnia a megfelelő emelőt, nem pedig fordítva – tekintve a speciális anatómiai adottságokat, melyekre szükség van a hatékony és sérülésmentes emeléshez. A csípők és a vállak szükséges flexibilitása sok esetben egy ajándék a szüleidtől. Nem számít, mennyit nyújtanak, egyesek csípő-, és vállízületének anatómiája soha nem lesz megfelelő a mély guggoláshoz és a rúd fej fölött tartásához. De mégis meg fogják próbálni, és a nem megfelelő forma jelentős sérüléseket okozó mechanizmusokat fog kialakítani.”
 
Néha nehéz biztosítani a szükséges figyelmet egy csoportos edzés során, de egy FMS képzettségű edző kezdésként beépítheti a szűrést az edzésbe, így meg tudja állapítani, hogy egyáltalán ki az, aki fizikálisan képes elsajátítani a megfelelő technikát [Spoiler veszély: a csoportokkal való munkáról bővebben jövő héten olvashattok.]
 
3. A sérüléstörténet rossz, de talán nem olyan rossz, mint azt gondolnád.
 
A CrossFit termek önállóak, és ennélfogva nehéz sérülési adatokat gyűjteni. Azonban egyes jelentések kezdenek felszínre kerülni.
 
Egy nemrég megjelent, kollegiális lektoráláson átesett kutatás szerint egy online kérdőívet kitöltött 132 sportolóból 97 szenvedett már sérülést CrossFit közben. Ez 73%-os sérülési arány, mely katasztrofális. Azonban óraszámra lebontva a CrossFit sérülési aránya 3% 1.000 óránként. Ez egy olyan arány, mely már összehasonlítható az olyan hasonló sportágakkal, mint az erőemelés és az olimpiai emelés. Egy szinten van továbbá az „általános fitnesz” sérülési arányaival is. Egyes kutatások szerint még a futóknál is 4-12%-os a sérülési arány 1.000 óránként.
 
Ettől függetlenül, ha orvosi végzettséggel rendelkezel (SFMA), és tisztában vagy vele, hogy az adatok szerint 4 CrossFit résztvevőből majdnem 3 sérülést fog szenvedni valamikor edzés közben, nem szeretnéd felvenni a kapcsolatot azzal a teremmel?
 
4. Nem minden CrossFit terem egyenlő.
 
Mivel a CrossFit termeket függetlenül tulajdonolják és működtetik, nem szokatlan, hogy az azonos körzetszámmal rendelkező termek között észrevehető különbségek vannak. Minden egyes teremre, mely bolond módon Continental Clean gyakorlatot ír elő hétvégi harcosok csoportjának, számos olyan terem jut, mely tiszteletben tartja az alapvető mozgásminták dogmáit.
 
Továbbá ismereteink szerint nincs olyan tétel a CrossFit franchise szerződésben, mely meggátolná a termeket abban, hogy szigorú, objektív kritériumokat alkalmazzanak a sportolók olimpiai emelésekkel vagy tornász gyakorlatokkal való megismertetése esetében.
 
http://www.functionalmovement.com/files/Articles/602a_FMS_System_Move_4C.pngNemrég beszélgettünk Kevin O’Mally-vel, egy FMS képzettségű edzővel, aki a régiójában az egyik legsikeresebb CrossFit termet vezeti – versenyeredmények és tagok száma kapcsán egyaránt – úgy, hogy a termét az FMS szabályok betartása mellett alakította ki.
 
A CrossFit és a Functional Movement Systems egyaránt jelentős hatással bírt az iparágra, az edzőtermek kialakításától a sportolók fejlesztésének módjáig. Véleményem szerint senki sem kételkedik abban, hogy a CrossFit segítette rávenni az embereket arra, hogy többet mozogjanak (”Move Often”), de a mi felelősségünk megtanítani őket jól mozogni (”Move Well”). Abban bízunk, hogy rávehetjük az FMS és SFMA közösséget: egy népszerű fitnesz mozgalmat ne úgy fogjanak fel, mint egy szálkát a szemükben, hanem üzleti lehetőségként (vagy akár felelősségként).
 
 
Link: http://www.functionalmovement.com/articles/Screening/618/4_truths_about_crossfit

Dr. Lee Burton

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN