360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
A masszázs hatása a regenerációra
Külföldi szerző    2016. május 15.

 

Ez a cikk a masszázsnak a regenerációra gyakorolt hatásáról szól az Omegawave rendszer mérései alapján. Én is, valamint számos kliensem is arra használja az Omegawave rendszert, hogy visszajelzést kapjon a mindennapi élet és az edzés okozta stressz hatásairól: ez lehetővé teszi számunka az edzéstervünk jobb összeállítását, figyelembe véve a testnek az őt ért stresszorokra adott reakcióját rövid és hosszú távon egyaránt.

A különféle értékeket számos dolog leronthatja – egy rossz alvás, egy lecsökkent kalória bevitel, egy rendkívül kemény edzés vagy akár egy betegség.
 
Az Omegawave használatával nem kell heteket vagy akár hónapokat várni, mire kiderül, hogy az edzésünk hatékony volt, vagy esetleg negatív hatásokkal járt. Ez azt jelenti, hogy hamarabb módosíthatunk a terven, és kevesebb időt töltünk a természet elleni küzdelemmel. Ehelyett együtt tudunk dolgozni a testünkkel, és kemény edzéseket tarthatunk, ha magas a Készenlét, valamint könnyebb edzéseket, ha a dolgok kevésbé ideálisak.
 
Ez a megközelítés általában kiválóan működik, és lehetővé teszi számunka, hogy kevesebb edzést hagyjunk ki betegség, sérülés vagy fáradtság miatt. Azonban abban az esetben, amit ebben a cikkben be fogok mutatni, az egyszerű ’legyen könnyebb az edzésed’ vagy ’egyél egy kicsit többet’ megközelítés nem oldotta meg a problémát.
 
Egy példa a való életből:
 
Az egyik kliensem – Cindy – egy héten át minden nap kerékpározott. Utána kihagyott pár napot a regeneráció érdekében, majd ismét eltöltött pár kemény napot a kerékpárján. Egy pihenőnapot követően végzett egy újabb mérést, arra számítva, hogy a szokásos módon regenerálódott. Azonban az értékei továbbra is extrém mértékű fáradtságot mutattak, valamint emelkedett pulzust, a keringést ért stresszt, és rendkívül rossz regenerációs mintázatot. Nem voltam biztos benne, hogy mi volt az oka az alacsony értékeknek – talán nem evett eleget, vagy az izomláz játszott nagy szerepet nála. Mindenesetre azt javasoltam, hogy tartson egy nap pihenőt a regenerálódásra.
 
Cindy később végzett egy mérést, ami kis mértékű javulást mutatott, ezért úgy döntött, hogy rendkívül alacsony intenzitással mindenképpen edzeni fog. Azonban még ez a (papíron) rendkívül könnyű edzés is közel lehetetlennek bizonyult anélkül, hogy az egekbe ne szökött volna a pulzusa, ezért rövidre fogta. Az edzés utáni mérés azt mutatta, hogy a teste visszatért a szimpatikus-domináns („küzdj vagy menekülj”) állapotba, a stressz szintje pedig rendkívül magasan a megszokott normális szintje fölött volt.
 
Ebben a fázisban úgy döntöttem, hogy próbáljunk ki alternatív regenerációs módszereket is ahelyett, hogy kizárólag a pihenésre és a táplálkozásra bíznánk a dolgot. Azt mondtam Cindy-nek, hogy szerintem egy masszázs hasznos lenne. Felállítottam a masszázs asztalt egy relaxációs masszázsterápiához. Olyan technikákat alkalmaztam, melyek jobban illenek a relaxációhoz, mint a hagyományos sportmasszázshoz – sok hosszan elnyúló simítást használtam és csupán mérsékelt nyomást. Inkább általános masszázsnak mondanám, ami lehetővé teszi a vér és a nyirok áramlását, mint egy specifikus célzott kezelésnek, ami segít bizonyos izmok ellazításában. A masszázst követően azonnal megmértük Cindy-t az Omegawave-vel, és az Általános Készenléte visszatért a magas szintre a zöldbe, az adaptációs tartalékai pedig felugrottak a piros figyelmeztető értékektől a sárga szint közepéig.
 
Cindy utána evett egy csomó jó minőségű ételt – sok zöldséget, sok szénhidrátot és fehérjét egy kis jó zsírral –, majd hamar lefeküdt aludni, és másnap reggel úgy kelt fel, hogy a Készenléte és az Adaptációs Tartalékai visszatértek a legmagasabb szintre a zöldbe. Össze lehet hasonlítani lent a képeket, melyek közül az első az edzést követő mérést mutatja, a második pedig a masszázst követőt.
 
Az ezt követő időszakban Cindy újrakezdte az edzést kissé alacsonyabb intenzitás mellett, és ebből megfelelően képes volt regenerálódni. Azonban a következő hétvégén hosszabban, magasabb intenzitással tekert, és az értékei a vártnál jobban visszaestek, azt mutatva, hogy a regenerációs folyamat még nem ért véget, és még nem volt 100%-os a Készenléte. Ekkor egy nap pihenőre és kissé magasabb kalóriabevitelre volt csupán szüksége ahhoz, hogy visszatérjenek a jó Omegawave értékei.
 
Konklúzió:
 
Úgy érzem, ez megmutatta a masszázsnak a regenerációra gyakorolt hatását, valamint a megfelelő táplálkozásnak és alvásnak a szükségességét a stresszt követő regenerációhoz. Ne feledjük, hogy stresszt az edzésen kívül más is okozhat. Továbbá sokkal jobb eltávolítani a stresszt kiváltó tényezőt, mint rákényszerülni, hogy egy csomó extra dolgot kelljen használnunk a regenerációhoz. Azonban extrém esetekben, mint például ez is, vagy egy nagy tekerés/futás/meccs/stb. után a masszázs rendkívül hatékony lehet ahhoz, hogy visszajuttassuk a testet abba az állapotba, ahol az edzés lehetséges és hatékony.

(Alex Gold)
 
Alex Gold biomechnaikai edző Londonban (Anglia), aki sportolókkal és sportot nem űző emberekkel egyaránt dolgozik a mozgásminőségük maximálása, a teljesítményük javítása, valamint a fájdalmak csökkentése érdekében. Alex lelkes kerékpáros, érdekli az edzés mögött rejlő tudomány, és az Omegawave-et azért használja, hogy értékes visszajelzést nyerjen a saját, valamint a kliensei edzését illetően. Alex az alábbi oldalon érhető el: activebiomechanicscoaching.com.

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN