360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
A gyorsabb gyógyulás titka - mit egyél betegen…
Márkin Péter   2016. január 27.

 

Néha sajnos megbetegszünk. Ehhez hozzájárul a nem megfelelő pihenés, a rossz táplálkozás, sok stressz és még számos tényező. Évente két megfázás a teljesen egészséges embereknél is benne van a pakliban. Mit tehetünk a mielőbbi gyógyulás érdekében, hogy visszatérhessünk kedvenc sportunkhoz?

  Az immunrendszerünk 70%-a a bélrendszerünkhöz kapcsolódik. A legtöbb ember nem tudja, hogy a bifidus actiregularis-os reklámokban sokat emlegetett bélflóra fontosabb szerepet játszik a szervezet egészségi állapotában, mint álmaiban gondolni merné. Hogy tisztább legyen a kép, körülbelül 1,5-2 kilogrammnyi baktériumról beszélünk, amely mindenki szervezetében megtalálható - ha tetszik, ha nem. E nélkül ugyanis életképtelenek lennénk, immunfunkcióink nem működnének, a bevitt táplálékainkat nem tudnánk megemészteni, és számos vízben oldódó vitaminból is hiányt szenvednénk. A bélfórra ugyanis az emberi szervezettel végletekig együttműködő önálló univerzum a bélrendszerünkben, egy saját kis berendezkedett társadalom, amelyben ugyanúgy megvannak a bűnözők, az átutazók és a szociális munkások is, mint az emberek alkotta társadalomban.

Vannak tehát jó baktériumaink a "szociális munkások", amik a táplálék lebontásában, felszívódásában, az immunrendszer támogatásában és a vízben oldódó vitaminok előállításában vesznek részt. Vannak átmenő baktériumaink az "átutazók", amiket az étellel viszünk be, és optimális esetben különös szerepük nincs a szervezetünkben, ahogy jöttek, úgy távoznak is -  mint Samantha a Dallas c. sorozatban: túl sok jelentősége nincs, de ha túl sokat szerepel, abból biztos valami baj lesz. Aztán vannak a kártékony baktériumaink is, a "bűzözők", amik ideális esetben nem okoznak gondot, mert a szociális munkások - egyfajta rendőri szerepben - nem hagyják őket érvényesülni.

Nos, a probléma akkor jelentkezik, amikor a bűnözők kikerülnek a kontroll alól, és elkezdenek túlszaporodni. Ekkor a szociális munkások által előállított termékek - amelyek a bélfal működését szolgálják, és akadályozzák a bűnözők túlszaporodását, segítik a tápanyagok felszívódását - nos ezek a termékek csökkennek, és a folyamatok kezdenenek rossz irányba elmozdulni. Rosszul szívódnak fel a tápanyagok, a szociális munkások pusztulnak, mert nem jutnak elegendő tápanyaghoz, kevésbé működik az immunitás - mert a szociális munkások egyik fontos feladata, hogy az immunsejtekkel kooperáljanak - csökken a vízben oldódó vitaminok hozzáférhetősége, mert ezek jó részét maga a bélflóra állítja elő.

A kép még nem teljes. Hozzá kell tennünk, hogy baktériumok mellett gombák is jelen vannak, például a Candida albicans (igen, ez az a candida!), de talán kezdjük kapiskálni, hogy itt sokkal többről van szó, mint arról, hogy lenyjuk a napi Activia joghurtunkat, a pocakunk pedig majd mosolyog boldogan, mert megtettünk mindent a bélflóránkért. Nem. Ennél azért árnyaltabb a kép, ráadásul az Activia tele van kevésbé kívánatos adalékokkal, mint például a  cukor, műgyümölcs (talán egyszer ennek is szentelek egy külön cikket), ízesítő és édesítő szerek stb. Abba bele se menjünk, hogy egy közönséges erjesztett tejtermék (joghurt, kefir, tejföl stb.) természetes módon bélflóra építő baktériumokat tartalmaznak – egyáltalán nem szükséges azt még hozzáadni a joghurthoz! Ha pedig kifejezetten építeni szeretnénk a bélflórát, arra ott vannak a jó minőségű probiotikumok, amik ezt sokkal hatékonyabban végzik el.

Nézzük meg, milyen tényezők károsítják a jó baktériumainkat:
  • finomított szénhidrátok fogyasztása (cukor, kenyér, croissant, csokis csiga, muffin, kuglóf, zsemle, túrós batyu, kakaó, stb.) - ez a bűnözők szaporodását segíti, így a korábban említett módon átveszik az irányítást és kész a baj;
  • antibiotikumok, gyógyszerek - egyszerű: a kórokozók mellett gyilkolják a jó baktériumokat is;
  • betegségek, stressz: ebben az esetben is pusztulnak a jó baktériumok.
Amikor megbetegszel, akkor jó eséllyel a szociális munkásaid nincsenek jó állapotban, így a tápanyagok felszívódása is gyengébb lesz. Ezt a helyzetet tovább rontja, ha bélpanaszod van,  pl. hasmenés, mert az tovább rontja a felszívódást. Ha antibiotikumot szedsz, az rátesz még egy lapáttal a jó baktériumok pusztítása miatt, és ha mindemellett ilyenkor még a szokásos csokis croissont-odat eszed kakóval, akkor a bélrendszeredben eluralkodik a káosz.

Hogyan tudunk ezen a helyzeten úrrá lenni? Jól sejted, elő kell segíteni a jótékony bélflóra szaporodását, továbbá immunerősítő jelleggel kell táplálkoznunk, hogy mihamarabb túl legyünk ezen a keserves állapoton.

A következő lépések sokat segíthetnek a gyógyulási folyamaton:

1. Prebiotikumok: ezek olyan összetett szénhidrátok, amelyeket mi magunk nem tudunk megemészteni és felhasználni, de a szociális munkásaink igen, ezzel gyakorlatilag őket tápláljuk. Miből juthatunk hozzájuk? Spárga, fokhagyma, hagyma, póréhagyma, csicsóka, burgonya, yam gyökér, lenmag, chia mag, alma, banán, bogyós gyümölcsök, kivi, citrusfélék, táplálék-kiegészítők. Ezekből 2-4 adagot érdemes fogyasztani naponta.

2. Probiotikumok: ezek már konkrétan olyan baktériumokat tartalmaznak, amelyek be tudnak épülni a jótékony bélflórába, azaz beállhatnak a szociális munkásaink közé, vagy ha addig elpusztulnának, akkor táplálékul szolgálnak nekik. Ide tartoznak a korábban említett erjesztett tejtermékek, joghurt, kefir, tejföl élő kultúrával (ez azt jelenti, hogy élő baktériumok vannak benne, így csatasorba állíthatjuk őket), fermentált termékek: savanyú káposzta, szója sósz, miso, tempeh, bor. Illetve legnagyobb mennyiségben kapszulás probiotikumok formájában. Ezeknél az a lényeg, hogy minél többféle törzset, minél nagyobb számban tartalmazzon a termék.

3. Étkezés: hogy mikor és mennyit kellene enned, azzal kapcsolatban a tudomány még nem tud biztosat mondani, így az tűnik ésszerű javaslatnak, hogy csak akkor egyél, ha éhes vagy, illetve ha már régóta (6-8-12 órája) nem ettél.

4. Táplálékok, amelyek gyorsíthatják a gyógyulást: a teljesség igény nélkül néhány bizonyítottan jó hatású étel: fokhagyma, méz, zöld tea (abban az esetben, ha nem szenvedsz valamilyen autoimmun betegségben, amelybe ebben az esetben az allergiát is besoroljuk), fekete-bodza.

5. Táplálék-kiegészítők: van néhány olyan bizonyítottan jó hatású kiegészítő, amelyek marketingje kiállta a tudományos vizsgálatok próbáját is, így például C vitamint (1-3 gramm/nap), D vitamint (3-10.000 nemzetközi egység/nap), cinket, feketebodza-kivonatot, ginzenget, béta-glükánt, szelént, szteviát (igen, immunerősítő hatása is van) érdemes alkalmazni.

Becsüljük meg belső mikro-társadalmunkat, segítsük a szociális munkások hivatását, hogy kevesebb gondunk legyen a bennünk garázdálkodó parányi bűnözőkkel!
 

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN