360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
A Ground Force Method edzés meglepő mellékhatása
Dolleschall János   2017. április 30.

 

A Ground Force Method – vagy Paleolit edzés – egy nagyszerű edzés-rendszer, amit  a legtöbben sérülés megelőzésre, rehabilitációra és mobilizációra használnak. Mindezek mellett azonban ez a módszer rendkívül jól használható erőnövelésre vagy zsírégetésre is.

Kijelenthetjük, hogy az edzés mindig valamilyen cél elérése érdekében történik: edzeni csak valamire (versenyre) vagy valamiért (hogy lefogyjunk vagy izmosak legyünk, stb.) lehet. Pontosan ez az oka, hogy sokan hamar feladják és abbahagyják az edzést, mivel egy idő után a cél már nem motiválja őket eléggé.
 
Amennyiben nem leljük örömünket az edzésben, nem lesz kitartásunk ahhoz sem, hogy minden héten – akár több alkalommal – eljárjunk edzeni. Az lenne az ideális, ha az edzést nem csak valami cél elérésért végeznénk, hanem önmagáért, mert élvezzük. Ebben az esetben viszont az edzés már nem is "edzés" lenne, hanem inkább "játék".
 
Ha pedig az edzést egyfajta játéknak fogjuk fel, akkor nem kell kőbe vésett sémákat, edzésterveket vagy periodizációt követnünk. Rég óta keresem azt a módszert, ami az edzést játékká alakítja és lehetővé teszi, hogy - habár haladunk egy fitnesz cél felé - a test mozgást önmagáért végezzük, kellemes időtöltésként. Nos azt kell mondjam, megtaláltam ezt a módszert, ez pedig nem más, mint a Ground Force Method (GFM) vagy más néven: Paleolit edzés, melynek lényegét Lakatos Péter, a GFM atyja az alábbiak szerint írja le a GFM kézikönyvben:
 
"A Ground Force Method arról szól, hogy a mozgást ismét örömtelivé, élvezetessé tegyük, olyanná, mint ahogy gyerekkorunkban mozogtunk. Akkor nem érdekelt bennünket a zsírégetés és az izomépítés, a pliometrikus edzés és a periodizálás, nem éreztük úgy, hogy edzésen vagyunk, egyszerűen csak imádtunk mozogni."
 
Körülbelül két hónapja az edzésem kizárólag GFM gyakorlatokból áll, kiegészítve deadlift-tel. Ez utóbbit sem azért végzem, mert a GFM gyakorlatok nem elegendők megedzeni a csípő és hát izmokat, hanem, mert egyszerűen szeretek nagy súlyokat emelgetni.
A GFM gyakorlatok, amiket végzek:
  • különböző fekvőtámasz változatok (szűk kéztartással, feltett lábbal, homokzsákkal a hátamon),
  • különböző mászások (sárkány, kukac, tigris, pók, gorilla, stb.)
  • és még sok más talajközeli mozgás.
 
Akiket bővebben érdekel a GFM gyakorlatok tárháza, javaslom olvassa el Lakatos Péter Paleolit edzés című könyvét vagy iratkozzon be egy GFM szemináriumra.
 
KÉP1
 
Rég óta célom, hogy képes legyek egykezes fekvőtámaszokat végezni, de eddig a legjobb eredmény, amit elértem, az a padon támaszkodós 3-4 ismétlés volt. Egy időben hónapokig végeztem különböző könnyített változatokat, illetve rávezető gyakorlatokat, de valami mégis hiányzott hozzá. Viszont most – bő 2 hónap GFM után - egyszeriben sikerült végrehajtanom egy-egy teljesen szabályos egykezes fekvőt. Mindezt annak ellenére, hogy nem edzettem kifejezetten egykezes fekvőtámaszra, csupán különböző kétkezes változatokat végeztem, ahogyan már fent is említettem.
 
Ezt a történetet azért osztottam meg, mert sokan vannak, akik szeretik ugyan a GFM-et, de csak kiegészítésre használják bemelegítéshez és levezetéshez, mondván, hogy a módszer fő erőssége a mobilizáció és sérülés megelőzés. Azt hiszem a történetem is bizonyította, hogy a GMF egy olyan rendszer, ami önálló edzésmódszerként is megállja a helyét és – a mobilizáció, re- és prehabilitáció mellett – a maximális erő növelésére is kiválóan alkalmas. Ráadásul a metabolikus és zsírégető hatásáról még nem is beszéltünk! Mire az ember eljut addig, hogy hosszabb időn keresztül képes legyen a talajon különböző mászásokban közlekedni, nemcsak megerősödik és javul az állóképessége, hanem óriási mennyiségű zsírt is eléget. Aki nem hiszi el próbálja ki nyugodtan: már 2 - 3 hónap GFM edzés is meglepő eredményt fog produkálni és még élvezetesek is lesznek az edzések.
 
Források:
 
  • Lakatos Péter: Paleolit edzés, Jaffa Kiadó, 2013;
  • Lakatos Péter: GFM kézikönyv, 2014
 
Címkék: gfm, paleolit, sajáttestsúlyos, calisthenics, fekvőtámasz

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN