360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
A gerinc funkcionális kapacitása
Dr. Erbszt András   2016. július 24.

 

Egy másik gerincbetegségekkel foglalkozó oldalon írnak egy felmérésről, amely a hólapátolás következtében kialakuló derékfájdalomról ír. Valóban elkerülhetetlen, hogy nehéz fizikai munka után megfájdul a derekunk?

A kérdés a gerincbetegek rehabilitációjának lényegét érinti. Amikor egy gerincspecialista javaslatot tesz a derékfájdalomban szenvedő páciens életmódját illetően két dolgot tehet:
· Kímélő életmódot javasol, ami lényegében a nehéz terhek emelésének kerülését, a gerinc hajlításának-csavarásának tilalmát jelenti. Az orvos vérmérsékletétől függően a felemelhető súly nagysága 2-5 kg kezenként, szimmetrikusan.
· Rehabilitációs programot javasol a betegnek, amely felkészíti a gerincet arra a megterhelésre, amely normál napi aktivitása közben éri. Természetesen a megterhelés mértéke más egy ketrecharcos, egy horgász vagy egy fotelben kötögető nagymama között.
Aki ismeri a Doctorfit Gerincambulancia filozófiáját és gerinc-rehabilitációs programját, az pontosan tudja, hogy mi melyik álláspontot képviseljük. Véleményem szerint az un. „kimélő életmód” kivitelezhetetlen. Mutassa meg nekem például valaki, hogy miképp lehet hajolás nélkül cipőt bekötni vagy úgy felemelni a gyerekünket, hogy csak szabványos mozdulatokat végzünk, esetleg miképp lehet helyes testtartásban elcsúszni a jégen.
A mi filozófiánk szerint a gerincet fel kell készíteni a külvilág ingereire és itt jön a képbe a cikk címeként is szereplő „gerinc funkcionális kapacitása”. Mi is ez valójában?

A gerinc megfelelő funkcionális kapacitása azt jelenti, hogy derekunk, hátunk hatékonyan tud alkalmazkodni az őt érő terhelésre. Rendelkezünk a szükséges törzs-erővel és hajlékonysággal. Nyilvánvaló, hogy az izomzat erősítése nem szorítkozhat csak a mély-hátizmokra, annak a törzs teljes izomzatát meg kell céloznia. Ugyanilyen fontos, hogy az egyes gerincszakaszok hajlékonysága, mozgékonysága is megfelelő legyen. Mik tehát a gerinc funkcionális kapacitásának elemei?
  •  Erő
  • Hajlékonyság
  • Kitartás (erőnlét)·        
  • Robbanékonyság
Aki tehát el akar búcsúzni a derékfájdalomtól, annak mind a négy képességben javulnia kell.
Van három rossz hírem:
  1. A fent leírt képességeket nem adják ingyen, de még csak olcsón sem. Aki azt állítja, hogy néhány egyszerű gyakorlat végzésével (pl. cicahát és kobraállás) ez elérhető, az egyszerűen vagy nem mond igazat, vagy nem tudja, hogy mit beszél. Az erős és jól működő törzsizomzathoz fáradságos út vezet, ezt az utat edzésnek nevezzük.
  2. További rossz hír, hogy más út nem vezet a hátfájás nélküli világba. Sem csodapirulák, sem porcépítő készítmények sem pedig bravúros gerincműtétek nem helyettesítik a gerinc-rehabilitációját.
  3.  A legrosszabb hír pedig, hogy mindez a gerincpanaszoktól szenvedőnek a legfontosabb. Az orvos, a gyógytornász, edző, pszichológus csak tanácsot tud adni, de a munkát nem tudja elvégezni helyettünk. 
Ennyi rossz után mivel lehet bíztatni a gyógyulni vágyókat?
  1. A torna, edzés már néhány alkalom után enyhíti a panaszokat, a páciens tapasztalja, hogy a mozgás tényleg jótékony a gerincpanaszok gyógyításában.
  2. Az első három hónap elteltével a fájdalma döntő mértékben csökkennek és a gerinc funkcionális kapacitása jelentősen javul.
  3. A beteg tapasztalja, hogy hatalma van a fájdalmak fölött, saját erejéből legyőzheti a panaszokat és jelentősen javíthat életminőségén.
Dr. Erbszt András gerincspecialista

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN