360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
A biztonság és a stratégia találkozásával megváltozik az amerikai futball kultúrája
Külföldi szerző    2016. november 17.

 

COLUMBUS, Ohio (AP) – Az Ohio State Buckeyes csapata kezd beszivárogni a Woody Hayes Atlétikai Központba pár órával az edzést megelőzően, de pár tucat játékosnak az átöltözést megelőzően találkozója van a sportteljesítményért felelős csapat egyik tagjával.

Tyvus Powell és Joshua Perry egy szalagot teker a törzsére, és elektródákat helyez a kézfejére és a homlokára, majd egy iPod-hoz csatlakoztatja azokat. Nagyjából 5 perccel később leszedik az eszközöket, és mennek átöltözni.
 
Ez az eszköz egyike azon módszereknek, melyek segítségével Urban Meyer edző stábja figyelemmel kíséri, hogy a játékosok miként képesek megbirkózni a futball okozta terheléssel. A begyűjtött adatok segítenek eldönteni az edzőknek, hogy keményebb vagy lazább edzést tartsanak a játékosoknak.
 
A Buckeyes közel sem az egyetlen egyetemi csapat, mely különféle technológiákat és az orvostudomány segítségét is igénybe veszi a régimódi intuíció mellett a sportolók közérzetének megítéléséhez, de egyik csapatnál sem veszik ezt komolyan, mint az Ohio State-nél.
 
A cél nem csupán az, hogy a játékosok egészségesebbek legyenek, hanem hogy jobbak is. És itt keresztezi egymás útját a biztonság és a stratégia. Ezáltal pedig egyre inkább eltolják az amerikai futball kultúráját a „kevesebb néha több” felfogás irányába a játékosok edzése, gyakorlása és meccsei kapcsán.
 
„Drámaian megváltoztatta a hozzáállásunkat”, mondja Meyer, aki úgy véli, legalább részben a monitoring programnak volt köszönhető, hogy a Buckeyes játékosainak elegendő tartalék állt rendelkezésére a hosszú megterhelések során is, így a szezon végén csúcsformára voltak képesek, és megnyerték a nemzeti bajnokságot.
 
A „Junction Boys”-stílusú felkészítés – mikor a játékosokat a fizikai határaikon bőven túlmenően terhelik, hogy így keményítsék meg őket – már szinte teljesen a múlté.
 
„Versenylovakkal dolgozunk”, mondja a Notre Dame Egyetem erő-, és állóképességi területének vezetője.
 
Longo-éval megegyező pozíciót tölt be Mickey Marotti az Ohio-i Egyetemen, és ő felügyeli Meyer csapatait, mióta az edző Floridában kezdett dolgozni.
 
Az erő-, és állóképességi edzők gyakran képesek meghatározni egy csapat hangulatát, és segítenek kialakítani a munkaetikát. Egyszerűen fogalmazva keménységre tanítanak. A munkakör azonban megváltozott az évek folyamán.
 
Manapság Marotti ugyanannyi időt tölt adathalmazok, valamint a játékosok fiziológiai és munkaterhelési adataival teli képernyők analizálásával, mint amennyit az edzőteremben a sportolók felügyeletével.
 
Marotti és az Ohio-i Állami Egyetem sportteljesítményért felelős csapata a sportolók pulzusát méri edzés közben, valamint azt is, hogy milyen messzire és milyen gyorsan futnak.
 
A maximális sprintek közben minden játékos esetében feljegyzik gyakorlás és meccs közben is. A sprintek gyakorlásáról az egyetem legjobb sportolói közül párat – köztük Powell-t, Perry-t, a védekező falember Joey Bosa-t, és a támadó falember Taylor Decker-t – időnként letiltanak, de nem sérülés miatt, hanem mert karrierjük során már több, mint 2.000 maximális sprintet futottak.
 
A visszafogás nem olyan dolog, ami természetesen jön Meyer számára.
 
„Ha rossz kedvem van, vagy úgy érzem, túlságosan finomkodunk, akkor bekeményítek. De szükségem van egy megbízható emberre magam mellé, aki azt mondja ’Most itt tartunk. Kemény ütközésekkel teli, magas volumenű nap volt tegnap, úgyhogy ma picit visszaveszünk.’ Én soha nem tettem volna ilyet”, mondja.
 
Gyakorlás előtt az Ohio-i csapat minden játékosa vizelet tesztet végez, hogy meghatározhassák a hidratáltságukat. Azok a játékosok, akik nem elég hidratáltak, nem gyakorolnak, míg nem érik el a megfelelő hidratáltsági szintet.
 
Az orvosi szakértők összekapcsolták a hidratáltság szintjét a lágyszöveti sérülések valószínűségével. Voltak olyan kutatások is, melyek megpróbálták meghatározni a hidratáltságnak az agyrázkódásokban játszott szerepét, de az eredmények nem voltak elég meggyőzőek.
 
Az elektródás-iPodos eszközt Omegawave-nek hívják, és egy program segítségével figyeli a fiziológiai készenlétet. Az eszköz pár perces viselését követően az iPod-on megjelenik egy 1 és 7 közötti érték. Minél nagyobb ez a szám, annál jobb.
 
Bár a Buckeyes-nál nem marad ki senki sem az edzésből egy gyengébb Omegawave eredmény miatt, de attól még a kapott adatok rendkívül hasznosak.
 
„Volt pár olyan 2-es vagy 3-as mérésem, ahol az erőm nem volt épp a csúcson, vagy a koordinációm gyengébb volt”, mondja Nick Vannett, tight end.
 
Ha egy játékos teljesítménye elmarad a normális szinttől, és az Omegawave értéke alacsony, akkor ez magyarázattal is szolgálhat a gyengébb minőségű edzésére. Segít továbbá annak meghatározásában is, hogy mely játékosoknak jöhet jól egy kis pihenő, és kiket kell keményen meghajtani.
 
„Lehet, hogy egy srác azt mondja ’Fáradt vagyok, izomlázam van, fáj mindenem’, aztán elvégzel egy Omegawave tesztet, mely tudományos megközelítéssel vizsgálja a regenerációt, és remek eredményeket mutat”, mondja Marotti.
 
A szívmonitor méri a munkaterhelést, melyet minden nap rögzítenek. Ha egyes játékosoknak – vagy akár az egész csapatnak – egymás utáni napokon jelentős munkaterheléses edzései voltak, akkor utána Marotti egy könnyebb napot javasol. Korábban a szezon során az Indiana 91 play-t csinált, és nyolc Ohio-i védekező játékos volt benn nagyjából 100 snap-nél.
 
„Pontosan így volt, módosítottunk kicsit a gyakorláson”, mondja Marotti.
 
Miután három éven keresztül mérték a játékosokat, beleértve a bajnoki szezont is, Meyer és Marotti azt reméli, hogy megvan a kiinduló szintjük a sikerhez.
 
„Van ebben egy kis egoizmus is”, mondja Meyer. „A játékosok biztonsága mindig a legfontosabb, de ez jobb focicsapatokat is eredményez. Ugyanaz volt a kezdősorunk októberben, mint tavaly augusztusban.”
 
De még ez is távol áll a színtiszta tudománytól. Túl sok a változó, és nem áll rendelkezésre elegendő adat ahhoz, hogy a játékosokat kizárólag a számok alapján menedzseljék, vagy hogy közvetlen korrelációkat állítsanak fel a teljesítmény és a játékosok meccsterhelésével kapcsolatos mintázatok között.
 
A Texas A&M Egyetemen Kevin Sumlin edző stábja adatgyűjtéssel és a terhelések nyomon követésével töltötte az előző idényt, tanulmányozva és analizálva a begyűjtött információkat, hogy végül előálljanak egy tervvel a felhasználásukra vonatkozóan. Egy szabad hely még mindig van a stábban.
 
Sumlin azt mondja, az edzői stáb többi tagjával együtt a játékosok fejlődési lehetőségeiről mesélnek az újoncoknak – arról, hogy mikor a játékosok elhagyják az A&T-t, elég energia marad bennük a profi karrierjükhöz is.
 
„Itt monitorozni fogjuk a teljesítményedet, körülveszünk olyan edzőkkel, akik tisztában vannak azzal, amit csinálnak – de a testedet is monitorozni fogjuk, hogy biztosak legyünk benne, nem tesszük tönkre, csak maximáljuk a rendelkezésedre álló eszköztárat és a benned rejlő potenciált.”
 
Longo, aki a Notre Dame Egyetem edzőjével, Brian Kelly-vel dolgozik már 12 éve, azt mondja, a technológia és a monitoring „segít eltávolodni a ’csináld még keményebben’ felfogástól”.
 
Mióta az amerikai futball létezik, a ’csináld még keményebben’ volt a megoldás minden problémára. A játék közbeni fájdalmak és a kimerültségen túl történő hajszolás mindig is a játék része lesz – egészen addig, míg a számok megálljt nem parancsolnak.

Ralph D. Russo

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN