360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
10 éve az Omegawave-vel: A tapasztalataim
Külföldi szerző    2016. október 2.

 

A fizikális felkészítéssel foglalkozó edző és konzultáns, Mark McLaughlin, megosztotta az Omegawave használata során az elmúlt 10 évben szerzett tapasztalatait. A cikk eredetileg a Performance Training Center blogján jelent meg.

Akkor kezdtem sportolók edzésével foglalkozni, mikor sokat olvastam a helyi középiskolás atléták katasztrofális sérüléseiről. Olyan esetekről beszélek, mint egy terepfutó combcsonttörése, egy 400/800 méteres futó csípőhajlító szakadása, és három anémiás lány a terepfutó csapatban – és ez mind egyetlen gimnáziumból! Mikor középiskolás és egyetemista koromban sportoltam, ezek a sérüléstípusok egyáltalán nem voltak gyakoriak. Valójában egyetlen olyan sportolóra sem tudok visszaemlékezni, akinek bokaficamtól komolyabb sérülése lett volna.
 
2000-ben megpróbáltam meginterjúvolni pár helyi edzőt, abban reménykedve, hogy bepillantást nyerhetek az edzési módszereikbe, de nem találtam senkit se, aki szívesen beszélt volna velem. Ezt követően arra bátorkodtam, hogy megfigyeljek négy helyi gimnáziumot a versenyidőszak során, és tettem pár zavarba ejtő felfedezést. Az első az volt, hogy a négy iskolából három sportolóinak többségénél be voltak kötve a sípcsontok, ugyanis sípcsont körüli fájdalmaktól (”shin splint”) szenvedtek. Továbbá az edzést követően az összes sportoló meglehetősen megviseltnek tűnt. Ennek kapcsán megemlíteném, hogy minden egyes iskolában egy egész héten keresztül ott maradtam, így aztán több edzést is megfigyelhettem, nem csak egyetlen alkalmat. Az 1 hónapos időszakot követően nekiültem minél többet megtudni a sportolók fizikális edzéséről, valamint arról, hogy miként tehetem lehetővé számukra a magas szintű teljesítményt az egészségük és a jó közérzetük fenntartása mellett.
 
2003-ban készen álltam rá, hogy megnyissam a privát edzőközpontomat, és tisztában voltam vele, hogy szükség lesz egy olyan technológiára, melynek segítségével tesztelhetem és monitorozhatom a sportolóimat, így biztosítva, hogy a szükséges speciális biológiai adaptációkat tekintve eredményes volt az edzés. Kutatásom során rátaláltam egy Eugene-i (Oregon) cégre, az Omegawave-re. Miután küldtem nekik egy e-mailt, a globális képzési és értékesítési vezetőjük, Val Nasedkin visszahívott, és másnapra megbeszéltünk egy találkozót. Ez a találka több okból is meghatározó pillanat volt számomra.
 
Először is hamar nyilvánvalóvá vált, hogy Val világklasszis szintű tudással rendelkezik az edzésmódszerek és a sport fiziológia terén egyaránt, és meg akartam ragadni a lehetőséget, hogy tanuljak tőle.
 
Másodszor, Val bemutatta, hogy az Omegawave technológia segítségével non-invazív módon, pihenés közben tudom tesztelni a sportolóimat, és olyan értékes fiziológiai adatokat gyűjthetek közben, mint a szívfrekvencia-variabilitás (Heart Rate Variability – „HRV”), valamint információkat szerezhetek a különféle anyagcsere rendszerekről (aerob, anaerob és alaktacid), és a Központi Idegrendszer készenlétéről. Ezen információk birtokában naponta módosíthatom a tervet az alapján, hogy a sportoló mire képes az adott napon, valamint ezáltal azt is meg tudom állapítani, hogy aznap milyen edzés és regeneráció a legjobb számára.
 
Miután megkaptam az Omegawave egységemet, valamint számos instrukciót Val-tól, ideje volt elkezdeni tesztelni a sportolókat, hogy kiderüljön, miként képes ez az eszköz megváltoztatni az edzések tervezését és alkalmazását.
 
Az első sportoló, aki az új vállalkozásomhoz – Performance Training Center – csatlakozott, egy fiatal srác volt, Matt Hauck. Dolgoztam már együtt Matt-el egy középiskolában, ahol önkéntes erő-, és állóképességi edzőként dolgoztam, és azt láttam, hogy Matt kiváló fizikális potenciállal rendelkezik, de folyamatosan sérült volt, és soha nem tudott olyan időket futni, melyekre szerintem képes lett volna. Matt a Portland-i Állami Egyetemen szeretett volna focizni anélkül, hogy ösztöndíjat kapott volna, és engem választott, hogy segítsek neki a céljai elérésében.
 
Mikor először kipróbáltam Matt-nél az Omegawave-et, a kijelzőn az jelent meg, hogy „Passive rest preferred” (Passzív pihenés javasolt). Azt mondta, jól érzi magát, de az Omegawave más véleményen volt, ezért megfogadtam a tanácsot, és 45-60 perc sétát írtam elő neki. Másnap újra leteszteltük, és ugyanez a felirat jelent meg a kijelzőn, ezért az edzés is változatlan maradt. A harmadik napon a teszteredményei kissé javultak, ezért picit jobban megdolgoztattam. Ez így ment három hónapon keresztül, és csak a negyedik hónap kezdetére jutottunk odáig, hogy Matt képes volt jelentősen nagyobb volumen és intenzitás elviselésére.
 
Mikor Matt részt vett a Portland-i Egyetem sprint tesztjén, az Omegawave által irányított edzései hatására az eredményei lenyűgözőek voltak. A 40 yardos (36,6 méter) sprint ideje 5,10 mp-ről 4,43 mp-re csökkent, a súlypontemelkedése 71 cm-ről 89 cm-re nőtt, a helyből távolugrása pedig 243 cm-ről 298 cm-re. Újabb 6 hónapot követően a guggolása 210 kg-ra, a fekvenyomása pedig 145 kg-ra emelkedett, miközben a testsúlya csupán 80 kg volt.
 
Az Omegawave használatának előnyei különösen onnantól mutatkoztak meg igazán, mikor kezdtem megtanulni, hogy miképp tudom személyre szabni nem csak az edzéseket, de a regenerációs folyamatot is. Például ha egy sportoló „szimpatikus túlhajtás domináns”, akkor azt javaslom, hogy az edzés hosszú és lassú legyen, majd a szauna helyett egy hideg zuhany kövesse, valamint fogyasszon lúgos ételeket (tej, zöldségek és gyümölcsök). Az edzés kapcsán az Omegawave megmutatta, hogy minden egyes biológiai rendszer saját szuperkompenzációs profillal rendelkezik. Például egy adott napon a keringési rendszer magas szintű működésre képes, de a Központi Idegrendszer alacsony szinten dolgozik, mely azt eredményezi, hogy kerülni fogom a készségfejlesztő gyakorlatokat, valamint azokat, melyek a Központi Idegrendszer magas szintű aktivitását igénylik – ehelyett az aerob fejlesztésre fókuszálok speciális állóképességi gyakorlatok segítségével, majd a Központi Idegrendszer regenerációját elősegítő módszerek alkalmazását írom elő, mint például a szauna, vagy a keringési rendszer fejlesztése a 120-140 bpm közötti tartományban.
 
2007 márciusában részt vettem egy 2 napos szemináriumon, ahol Val az edzésfilozófiáját és a módszereit mutatta be, ez a 8 órányi oktatás pedig meghatározó volt azt illetően, hogy manapság miként edzem a sportolóimat. Megértettem, hogy a csapatsportokat űző sportolók lényegében születésük óta birtokában vannak a képességeiknek, az én dolgom pedig pusztán csak a sport-specifikus biológiai adaptációik fejlesztése. Az Omegawave megbízható pontossággal képes megállapítani, hogy egy sportoló megfelelően reagál-e egy adott edzésre, valamint hogy ténylegesen segítek-e neki a céljai elérésében.
 
Mióta 2004-ben megnyitottam a Performance Training Center-t, és elkezdtem az Omegawave-et használni a mindennapi készenléti értékelések során, összesen EGYETLEN sérülés történt a több, mint 700 sportoló edzése során. Úgy vélem, ez elég jól mutatja az Omegawave edzőeszközök és edzésmódszerek közé történő beillesztésének hasznosságát.
 
A kulcsot annak megértése jelenti, hogy a teljesítmény növelése különféle módokon valósulhat meg, és nem csak a „kemény munkáról” szól, de még csak az adott sportághoz, versenyhez vagy pozícióhoz illeszkedő kemény munkáról sem. A teljesítmény fejlesztésének maximálásához, valamint a sérülésveszély és a túledzés minimalizálásához a sportolónak megfelelő TÍPUSÚ edzésre van szüksége megfelelő IDŐBEN, valamint az aktuális fizikai állapota függvényében módosítani kell a regeneráció módját, valamint a táplálkozását.
 
Különféle fiziológiai markerek alapján csökkentheted a sportoló edzésterhelését, vagy növelheted a speciális edzés volumenét, de ha nem vagy napi, vagy heti szinten tisztában a sportoló korlátozó tényezőivel, akkor csak találgatni tudsz, hogy mikor milyen edzés lenne az optimális. Ez pedig azt jelenti, hogy nem maximálod a sportoló ideje és erőfeszítése által elérhető eredményeket, és sok esetben korlátozod vagy elpocsékolod a benne rejlő potenciált (a sérülések, túledzés, stb. következtében).
 
Az Omegawave működésének rövid áttekintéséhez íme az összefoglaló arról, hogy mire képes akár 2,5 perc alatt. Miközben a sportoló pihen, az Omegawave információkat gyűjt az EKG-val és a DC potenciállal kapcsolatban speciális elektródák segítségével, melyek a test meghatározott pontjain vannak elhelyezve. Az információ ezt követően az alábbi három módszer segítségével kerül feldolgozásra az értékelés befejezéséhez.
 
A szívfrekvencia-variabilitás (HRV) módszer a keringési és az autonóm idegrendszer állapotának értékelésére szolgál. Az EKG differenciál módszert az aerob és anaerob rendszerek állapotának megállapítására, valamint az anaerob küszöbértéknél mért pulzus meghatározására használja. Végül pedig az Omega módszer a DC potenciált méri, mely a Központi Idegrendszer állapotának felmérésére szolgál.
 
A folyamat befejezését követően a sportoló készenléti képernyő jelenik meg, ahol az egyes biológiai rendszerek készenléte látható, meghatározva azokat, melyek edzéssel terhelhetők, valamint azokat, melyeknek további pihenésre és regenerációra van szükségük.
 
Szeretnék külön köszönetet mondani Peter Ingleton-nak a cikk kiváló szerkesztéséért.
 
Az elmúlt 13 év során Mark McLaughlin több, mint 700 sportolót edzett, akik között előfordultak olimpikonok, élsportolók (NFL, MLB, CFL), valamint egyetemi és középiskolás sportolók egyaránt. Jelenleg fizikális felkészítéssel foglalkozó személyi edzőként dolgozik amellett, hogy számos profi szervezetnél segít be konzultánsként, valamint az Egyesült Államok területén mindenfelé előadásokat tart. 2003 óta használja az Omegawave-et, és alapvető eszközként tekint rá a sportolói edzésprogramjának optimalizálása során.

Mark McLaughlin

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN