360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
10 edzés nélkül töltött nap csökkentheti az agy vérkeringését
Külföldi szerző    2017. március 12.

 

Tisztában vagyunk vele, hogy amikor erősen aktív emberek 1-2 hétre abbahagyják az edzést, csökkenni kezd a kardiovaszkuláris állóképességük. De milyen hatással van – ha egyáltalán bármilyennel is – a kihagyás az edzésben az agyra?

Erre a kérdésre koncentráltak a Maryland-i Egyetem Közegészségügyi Iskolájának kutatói egy új tanulmányukban. Az MRI agyi képalkotás segítségével az agyi vérkeringést vizsgálták rendkívül egészséges és sportos idősek (50-80 év között) esetében egy olyan 10 napos időszakot megelőzően és követően, melynek során szüneteltettek mindenféle edzést.
 
Jelentés csökkenést tapasztaltak számos agyi terület – többek közt a hippokampusz – vérkeringésében, miután a résztvevők szüneteltették a megszokott edzésprogramjukat.
 
”Tudjuk, hogy a hippokampusz fontos szerepet játszik a tanulásban és a memóriában, és az egyik első olyan agyi terület, mely az Alzheimer-kórban szenvedők esetében zsugorodni kezd”, mondja Dr. J. Carson Smith, aki egyetemi docens a kineziológiai tanszéken, valamint a tanulmány vezető szerzője.
 
”Rágcsálók esetében a hippokampusz úgy reagál az edzésre, hogy fokozza az új véredények és neuronok növekedését, idős emberek esetében pedig az edzés segít megakadályozni a hippokampusz zsugorodását. Ezért jelentős felfedezés, hogy azoknál az embereknél, akik csupán 10 napig szüneteltették az edzést, csökkenés volt megfigyelhető azon agyi régiók vérkeringésében, melyek rendkívül fontosak az agy egészségének fenntartása szempontjából.”
 
A tanulmány résztvevői mind ”masters kategóriás sportolók” voltak – ezt a kifejezést olyanokra használják, akik 50-80 év közöttiek, legalább 15 éven keresztül végeztek állóképességi edzést, és nemrég részt vettek állóképességi versenyen.
 
Ahhoz, hogy bekerülhessenek a tanulmányba, a résztvevők edzésprogramjának tartalmaznia kellett legalább heti 4 órányi magas intenzitású állóképességi edzést. Átlagosan heti 36 mérföldet (58 km) futottak, mely napi 10 km futásnak felel meg. Nem meglepő módon a csoport tagjainak VO2max értéke magasabb volt, mint a korosztályuk 90%-ának. A Vo2max az illető maximális oxigénfelhasználásának mértékét mutatja, mely tükrözi az aerob fizikai erőnlétet.
 
A kutatók MRI scan segítségével megmérték az agyi vérkeringés sebességét, amikor a résztvevők még a szokásos edzésprogramjukat követték (vagyis a legjobb erőnlétük esetében), majd 10 napnyi edzéshiányt követően ismételten.
 
Felfedezték, hogy a nyugalmi agyi vérkeringés jelentősen lecsökkent 8 agyi területen, beleértve a bal és a jobb hippokampusz területét, valamint számos olyan területet, melyek az agy ”normál módú hálózatának” részét alkotják – erről az idegi hálóról ismeretes, hogy az Alzheimer-kór kialakulása során gyorsan leépül.
 
Ezek az eredmények tovább növeli azon tudományos bizonyítékoknak a számát, melyek a fizikai aktivitásnak az általános egészségre gyakorolt hatásával kapcsolatosak.
 
”Tisztában vagyunk vele, hogy ha fizikálisan kevésbé vagy aktív, akkor a kor előrehaladtával nagyobb valószínűséggel jelentkezhetnek nálad kognitív problémák, valamint demencia”, mondja Smith. ”Azonban arra vonatkozóan nem találtunk bizonyítékot, hogy a kognitív képességek leromlanának az edzés csupán 10 napon át történő szüneteltetése hatására.”
 
”Az egész üzenete azonban rendkívül egyszerű: Ha 10 napig szünetelteted az edzést, nem csak a kardiovaszkuláris erőnléted fog hirtelen csökkenni, hanem az agyi vérkeringésed is.”
 
Smith úgy véli, hogy ez az új információ fontos lehet az idősek agyi egészségének megőrzését illetően, és rámutat, hogy további kutatások szükségesek annak megállapítására, hogy milyen gyorsan következnek be ezek a változások, milyen hosszú távú hatásaik lehetnek, és milyen gyorsan lehet őket visszafordítani az edzés újrakezdését követően.
 
Az eredmények a Frontiers in Aging Neuroscience folyóiratban kerültek publikálásra.
 
Forrás: Maryland-i Egyetem
 
 
Link: http://psychcentral.com/news/2016/08/30/10-days-without-exercise-can-reduce-blood-flow-in-brain/109247.html

Traci Pedersen

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN