360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
10 dolog, amit akkor tanulsz meg, amikor lesérülsz
Külföldi szerző    2016. március 27.

 

Lent található az általam (bármiféle különösebb sorrend nélkül) összeállított TOP 10 dolog, amit akkor tanulsz meg, amikor lesérülsz.

Sosem titkoltam, hogy számtalan sérülésem volt már. Úgy vélem, minden gerelyhajító egyetért velem abban, hogy ez nem egy túlságosan elnéző versenyszám. Mikor megpróbálunk a legjobbak lenni a saját sportunkban, az gyakran olyan fájdalmakkal jár, melyekről reméltük, hogy csak öreg korunkban fogjuk megtapasztalni. Ezt az árat fizetjük meg azért, amit imádunk. De azért ez nem annyira szörnyű.

1. Nem vagy legyőzhetetlen
 
Mikor fiatalok vagyunk, sok mindet átélünk, melybe be kellene halnunk, vagy legalább meg kéne sérülnünk tőle, de furcsa mód sértetlenül éljük túl ezeket a dolgokat. Aztán viszont jön az első sérülés, és végre rádöbbenünk, hogy nem vagyunk legyőzhetetlenek. Óvatosnak kell lennünk, sőt akár abba kell hagynunk olyan dolgokat, melyek sérülést okozhatnak.
 
Mielőtt megsérültünk, lehet, hogy legyőzhetetlenek voltunk a sportágunkban – mindig a legjobbak, mindig a győztesek. De a sérülések lehetnek azok, amik ráébresztenek, hogy minket is meg lehet állítani, és hogy vannak olyan sportolók, akik meg tudnak minket verni, ha nem edzünk elég okosan.
 
2. Többre vagy képes, mint gondolnád
 
Ez talán bután hangozhat, mivel a sérülések általában meghatározzák a határainkat, de mikor megsérülsz, két lehetőséged van: abbahagyod vagy újrapróbálod. Nem számít, melyiket választjuk, mindenképpen kételkedni fogunk a képességeinkben, és abban, hogy fogunk-e tudni még valaha is ugyanolyan szinten versenyezni. De ha azt választjuk, hogy újrapróbáljuk, és túljutunk a sérülésen, akkor rájövünk, hogy jobbak lettünk utána. Rádöbbenünk, hogy túl tudunk jutni szinte bármin, és nagy dolgokra vagyunk képesek. Bízz bennem, a sérülés utáni első sikeres verseny elképesztő élvezetet nyújt!
 
3. Sokat kell még tanulnod
 
Minden sportban lehet még többet tanulni. Amikor lesérülsz, a dolgok hajlamosak lelassulni, mankóval jársz, kerekesszékkel, hevederrel, vagy egyszerűen csak nem vagy része a versenyek/edzések rohanó világának. Mikor minden lassan mozog, hajlamos vagy sokkal több mindent meglátni. Más perspektívába helyezi a dolgokat, és rádöbbensz, hogy sok mindent meg lehet még tanulni a sportágadban. Tanulóvá válhatsz ezáltal, és sokkal jobb leszel a sérülést követően.
 
4. Az alapok
 
Ha a partvonalra kényszerültünk egy sérülést követően, utána mindent a nulláról kell kezdenünk. Vissza kell nyúlnunk az alapokhoz, amit amúgy soha nem tettünk volna. És mikor az alapokra koncentrálunk, gyakran észrevesszük a játékunkban rejlő nyilvánvaló problémákat – úgymond az elefántot a technikánkban.
 
Sérülés nélkül teljes mértékben ellettünk volna a technikánkban rejlő problémákkal. Minek javítsuk meg, ami nincs eltörve? De mikor eltörött, végre megvan a lehetőségünk a legnagyobb problémáink kijavítására.
 
Mikor egyetemre jártam, egy professzor egyszer a következőt mondta:
 
„Soha ne légy túl elégedett a munkáddal, különben soha nem leszel elég tökös a szükséges változtatásokhoz, amik által még jobb lehetnél.”
 
Bármit teszek is, ez a mondás mindig igaz kell, hogy legyen rá. Soha ne légy elégedett azzal, aki vagy.
 
5. Az erő felfedezése
 
Néha egy sérülést követően semmi mást nem tudunk tenni, mint hogy az edzőterembe járjunk. Márpedig az emberek fele – magamat is ideértve – az erő terén hiányosságokkal küzd. Az edzőterem látogatása lehet az egyik olyan alapvető dolog, melyen dolgoznunk kell. Egy sérült lábbal edzhetünk a felsőtestünkre, valamint fordítva szintén ez a helyzet. Az erő a sportolói képességeink egyik alappillére. Ugyanannyit kell rajta dolgozni, mint minden máson. Mégis mikor van erre jobb időpont, mint most?
 
6. Anatómia és biomechanika.
 
Mikor megsérülünk, az orvosok egy csomó problémáról magyaráznak nekünk, és gyakran fogalmunk sincs róla, hogy mégis miről beszélnek. Az egyik legjobb dolog, hogy egy kicsit el tudunk mélyülni a testünk megismerésében – hogyan működik, hogyan gyógyul. Egy gyors kereséssel a Google-ön számtalan dolgot megtudhatunk az anatómiáról. Nagyon hamar már a versenyszámunk megfelelő biomechanikájáról fogunk tanulni, és ezáltal jobb sportolókká válunk. Ismerd meg a sérüléseidet és ismerd meg a testedet. Nem fogod megbánni.
 
7. A gyengeségeid
 
Nyilvánvalóan sikerült rátalálnunk egy jelentős gyengeségünkre az adott versenyszámban, különben nem sérültünk volna le. De nem szeretnénk újra megsérülni. Tehát milyen gyengeségeink vannak még? A sérülések elgondolkodtatnak a testünkben és a technikánkban rejtőző gyengeségekről. Ha hamar rálelünk a gyengeségeinkre, az segíthet megelőzni az újrasérülést.
 
Fontos, hogy mikor megtaláljuk a gyengeségeinket, azzal ne a félelmeinket tápláljuk, hanem inkább legyünk tisztában azzal, miként kell okosabban edzeni és versenyezni. A félelem (angolul: FEAR) jelentése: „Hamis bizonyíték, mely valódinak tűnik” (False Evidence Appearing Real). Ezért aztán ne fejlessz ki félelmet magadban, mely hezitáláshoz és még több sérüléshez vezet. Inkább fejlessz tudatosságot, így nem lesz majd szükséged a félelemre.
 
8. Technika
 
Néha a sérülés arra kényszerít, hogy teljesen abbahagyjuk az edzést. De ahogy újra edzeni kezdünk, oda tudunk figyelni az apró technikai részletekre, melyeken amúgy soha nem lett volna esélyünk dolgozni. Sérült kézzel talán nem tudsz kosárra dobni, de egész biztos fejleszteni tudod a sprint technikádat.
 
9. Lassíts le
 
Jó esély van rá, hogy azért sérültünk meg, mert keményen nyomtuk, a határainkat feszegettük, és meg is találtuk azokat. Egy sérülés öröm lehet az ürömben, ugyanis segíthet kissé visszább venni a tempóból. Néha le kell kissé lassítanunk – megfontoltan kell edzenünk, ahol célja van minden egyes ismétlésnek, és előnyben részesítjük az edzés minőségét a mennyiségével szemben. A pihenés ugyanolyan fontos a test számára, mint az edzés. Tanulj meg visszavenni kissé a tempóból.
 
10. Jellem
 
Nem is kérdés, hogy a sérüléseim nélkül nem lennék ma az, aki vagyok. Azok tettek azzá, aki most vagyok. Rendkívül sokat fejlődtem a sérüléseim miatt, hiszen a szerencsétlenségek mindennél jobban segítenek formálni a jellemünket. Nagyon sokszor imádkoztam Istenhez, hogy találjon más módot arra, hogy megtanítsa nekem, amit szeretne. De azt kell, hogy mondjam, büszke vagyok arra, aki lettem amiatt, amiken átmentem.
 
Ellenállás nélkül soha nem tudnánk meg, mire vagyunk képesek, vagy soha nem tanulnánk meg új magasságokba eljutni. Akkor tanulhatunk a legtöbbet önmagunkról, mikor a legmélyebben vagyunk.
 
Tehát mint azt láthatod, nagyon sok előnyöd származhat a sérüléseidből. Ezért aztán ne készülj ki legközelebb, amikor megsérülsz. Keresd mindenben a jót. Fedezd fel az erősségeidet, és tanulj belőlük. Válj jobb emberré általuk. És soha ne feledd: sokkal jobb leszel, amikor egyszer végre túl leszel rajta!

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN