360SHOP
A hidratáltság fontossága intenzív edzések során
Barnucz Levente   2016. január 27.     táplálkozás, edzés, Folyadékpótlás
A folyadékfogyasztás edzések előtt, közben és után rendkívül fontossággal bír. Megfelelő hidratáltság nélkül nem vagyunk képesek maximális teljesítményre, sőt ha nem figyelünk oda, annak komoly káros következményei lehetnek.
Brazil Jiu-Jitsu – miért sérülsz meg?
Lakatos Péter   2016. június 12.

 

Alapvetően a brazil jiu jitsu célja az ellenfél feladásra kényszerítése, fojtás vagy ízületi feszítés útján. Az a megállapítás, hogy ez a sport akár veszélyes lehet nyilván nem hangzik az újdonság erejével. Most tehát nem a arról írok, amikor alapvetően helytelen döntés, sebesség, technika vagy a leggyakoribb, a túlzott ego okán sérülünk meg. A sérülés elkerülése, vagy a sérülés okozásának elkerülése több okból is fontos.


​1. Etikai
A harcművészetek egyik sajátossága, hogy azok gyakorlásához, legyen drillezés vagy maga a küzdelem, partner kell. A partnernek szándékosan sérülést okozni meglehetősen gonosz dolog, a véletlen sérüléseket utólag elemezve szinte mindig kiderül, a butaság és az ego sajátos elegye okozza azok többségét.

2. Későbbi kockázatok
Statisztikailag tudjuk, hogy egy újonnan beszerzett sérülés a későbbi sérülés lehetőségét 5×12-szeresre növeli. Az ok roppant egyszerű – a sérülés után gyakran nem teljes a mozgáskompetencia helyreállítása. Magyarra fordítva a harcosok többsége azonnal teljes elánnal a küzdelembe veti magát, miközben a a mozgásuk minősége még a korábbi sérülés okán kihívásokkal küzd.

3. Kiesés az edzésből
Ahhoz, hogy jó BJJ harcosok legyünk, sok tényezőnek is optimálisnak kell lennie. A vezető Mester személye, a csapat, a társak mind fontosak ebben az egyenletben. És természetesen fontos az úgynevezett edzésgyakoriság is, vagyis minél több időt eltölteni a tatamin. A sérülés pont abban hátráltat minket, hogy a megfelelő edzésgyakoriságot érjük el, és így optimalizáljuk a fejlődést.

Tapasztalatom szerint alapvetően két olyan fő periódus van, amikor számíthatunk a sérülések megjelenésére, és mivel ezek meglehetősen jól körülhatárolható időszakok, esélyünk is van arra, hogy tegyünk ellenük. A cikkben most nem választom külön a kontakt és nem kontakt sérüléseket, az egy külön írás témája lehet…

A kezdő
A tipikus kezdő jellemzően nem rendelkezik a BJJ-hez szükséges edzettséggel, így mozgása rövid terhelés hatására szétesik, és a mozgáskoordináció drasztikus romlása gyakran okozója a sérüléseknek, de most nem ezt emelném ki. A kezdők többsége nem rendelkezik a grappling sportokra jellezmző speciális mozgásanyaggal. Sőt, ma már ott tartunk, hogy lassan az alapvető emberi mozgások kivitelezése is gondot okoz. Ezért különösen fontosnak tartom a kezdő sportolók felmérését ( FMS) és a bemelegítés során az általános és sport-specifikus mozgáskompetencia felépítését. A saját csoportjainkban a Ground Force Method az, amit használunk több oktatási helyszínen is, remek eredményekkel.

A haladó
A haladó egy egészen más problémával szembesül, ez pedig jellemzően a bizonyos mozgások túlhasználatából származó sérülések megjelenése. Tehetünk úgy, mintha nem léteznének a sportunkban főképpen térd és a lumbális gerincszakasz problémái, ujjak gyulladásos krónikus állapota, de a helyzet az, hogy ezek többsége is megelőzhető lenne. A haladó sportoló pont a repetitív stressz miatt sérül meg, így célünk pont az, hogy a BJJ speciális mozgásanyagából származó túlhasználatot előzzük meg. Ezen a ponton megjelennek a kiegészítő erőedzések, amelyek a testtartást javítják, fontos szerepet kap a mozgásminőség felmérése, a kinetikus láncolat gyenge pontjainak felmérése és korrekciója. Ismételten megoldásként szerepel az FMS és az GFM.

  
CIKK AJÁNLÓ
CÍMKE FELHŐ
360SHOP AJÁNLAT
360Magazin
Copyright 2016 - 360MAGAZIN